Return to Website

Norsk Pintoforenings Forum.

Her kan vi snakke om alt som har Pintohester å gjøre, både eiere og de som er int. i disse, bli kjent, dele morsomme historier og ellers ta opp emner som interesserer oss alle. Det er kun vi selv som setter begrensningene. Så  la oss bruke forumet vårt aktivt !

Her vil alle meldinger om foreningens aktiviteter, utgivelse av Pinto Posten, forhåndsvarsling av nettmøter osv. bli lagt ut, så stikk innom hver dag!!

Forumet har nå fått vårt eget navn, og ett annet tema, i fall dere var lei det gamle?

Styret har nå endelig tilgang til forumet, og dersom du finner upassende innlegg, si ifra!

Vi vil da raskest mulig fjerne disse.

Håper det blir mer fart her!

 

Norsk Pintoforenings Forum.
Start a New Topic 
Author
Comment
Avl - farger...

Heia!

Nå er det jo som kjent lov å bruke hingst som er godkjent for avl i sin rase(varmblodig), med karakter 7 eller mer...
Men må alle karakterer være over 7 eller kan en bruke en med en 6'er(baglemmer), 2 7'ere, 6 8'ere og 10 9'ere...??
Og det er jo topp, for da er valget større,
spesielt mtp størrelse...

Men hvilken farge bør en gå for, for å ha størst sjans for å få flekker??
det er jo i hovedsak det vi vil...
Skimmel er jo ikke særlig gunstig...
Palomino er visst heller ikke bra...?
Røde har jeg hørt er vanskelig å få flekker på...??
Og hva med buckskin????
Men så har jeg jo også hørt at avtegn på ensfarga hest gir større sjans for flekker...??

Håper å få i gang en diskusjon og få litt liv her...!


Benthe Karin

Re: Avl - farger...

Dette er jeg også veldig interessert i.
Noen som har kunnskap om dette?

Bruker du en homozygot hingst er du jo garantert.
Min hoppe som jeg hadde- Morning er jo både mor til Picasso og Hurricane som du ser på NPF s sider. Begge med Albano som far. En flekkete og en ensfarvet. Mener å ha hørt at det er 50/50 prosent sjanse for ensfarva/flekkete. Men om du har 2 flekkete skal det være 75% sjanse. Noen sorte har jo røde gener osv.

Dette fikk jeg til svar i min shettisverden hvor jeg har sort/hvit hingst. Spørsmålet var om hva resultatet kunne bli om jeg bedekket med palomino flekkete hoppe:

Med en palomino broget hoppe har du 75% chance for at føllet bliver broget og 25% chance for at det bliver ensfarvet.

Eftersom Tutu har rødt anlæg kan føllet blive ensfarvet og broget i følgende farver:
Sort, rød og palomino.

Så det er vanskelig å si på forhånd

Re: Avl - farger...

Har sjekket litt til her.Dette svaret fikk jeg også:

Der vil ALTID være 50% sjanse for flekkete føll med ensfarvet hoppe.Hvis man får et ensfarvet føll, så er det flekkete gen borte, det kan ikke ligge skjult.

Kan dette stemme? Trodde også ensfargede pintoer kunne bære genet jeg. Vet du noe om dette Vigdis?

Der findes en Dansk bog som hedder "hestens farver" af Anne Phaff Ussing. Der er forlaget Nucleus der udgiver de.
Kan søkes opp på nettet....

Re: Avl - farger...

mi hoppa er jo flekkete, med flekkete far
og brunsvart mor med kvite koder bak...
og eg tenkte om eg skulle bruka einsfarga hingst...
og akhal teke hingsten saad er jo kåra i dansk palomino...
den er buckskin, med bra karakterer...
har surfa rundt på sider fra statene, og sett
bilder av alle slags farger pintoer egentlig...

Re: Avl - farger...Svar til Hege

Det stemmer jo ikke ifølge laberatoriumet i UK og USA som tar DNA og blodprøver. Forutsetningen er jo at minst en av forfedrene har en T altså ER tobianofarget og gir det videre.Altså "Heterozygous (nT)". Dvs at noen hopper kan være ensfarget pinto, og ikke bærere, mens andre er. - MEn man ser jo også at det kan hoppe over flere generasjoner, og plutselig detter det ned en pinto allikevel....
Ifølge UK, så er det ca 50/50 også på om en ensfarget hoppe/hingst er bærer slik jeg leser det fra dem.

Dersom far er homosygous, vil en T garantert være nedarvet.

Så mange fargespørsmål jeg ikke med sikkerhet kan svare på her. Det jeg har lært er å ikke bruke skimmel. Røde hester derimot, skal etter sigende gi lettere pinto enn andre. Men er dette bevist, eller er det "myte"- det vet jeg ikke.

Svarte dette på noe, eller ble det rotete?

Vigdis

Takk Vigdis

Det oppklarte litt ja.

Følte det var noe som ikke stemte her....

Re: Avl - farger...

Jeg brukte rød hingst på min pintohoppe og det ble flekkete føll. Men man vet vell aldri. Har hørt noen plasser at rød farge er dominant?! Mye å tenke på når det gjelder de farger åltså, ikke lett å henge med i svingene.
Hoppa mi er drektig med samme hingst igjen så kan bli spennende å se om det blir pinto igjen!

Re: Avl - farger...

Stilig!
håper det er ny med flekker!
hvem er far?
er de registrert? :-)
har et håp om å få avla i år eller kanskje til neste år i alle fall...
trodde også at rød var dominant,
men er jo mange som blir flekkete uansett...

Re: Avl - farger...

Pintoen min er registrert, men har ukjente foreldre. Er godkjent gjennom avlsforbundet i tyskland.
Faren er en sportsponnihingst så har forstått det som at jeg får føllet registrert. Det som er født i fjor er det ikke jeg som er oppdretter på, da var hesten utlånt :)

Satser stort på både hoppeføll å pinto, krysser fingrene !

Re: Avl - farger...

oki, då har du ei grunnbok-hoppa sånn som meg... :-)
eg lurer på å bruka en stor varmblods ridehest hingst,
evnt en fullblods...
men får jo sjå om det blir i år...
avl er kjempespennande!

Re: Avl - farger...

Vel, ang rødt så kan jeg fortelle hva jeg har erfart.
Devita er ikke homozykot, er selv mørk brun/hvit , har flekkete far og brun mor.
Har brukt rød NV hingst på henne tre ganger.
Første gang kom det en trefarget hoppe, de to andre gangene kom brune hopper.
Det jeg har hørt er at en skal bruke en så mørk hingst som mulig(?)
Ikke aner jeg , men jeg tror at det er 50/50 sjans uansett om den ene er rød,sort eller brun.
Blir spennende å se da, Devita venter føll 16.juni,og faren er sort holsteiner.
Er sjeleglad for at hun ble drektig,så her er alt velkommen,uansett.
Og siden den blir registrert som NV er det ikke såååå viktig at den blir pintofarget,selvom det selvsagt hadde vært moro.
Følg med på min vip

Re: Avl - farger...

Spennande saker...!
Har lurt på å bruke Arnt eg óg...
Er det den du har brukt kvar gong?

Ser at et flekkete føll er inne på sidene,
men ikke hoppa?
Har du lyst å gje oss bilde og info så me
kan legga hu óg inn?
Meir info om kva me ønsker under annet punkt her...
(kartlegging av pintoer)

Lykke til, så krysser me fingrane for at det blir flekker uansett...!

Re: Avl - farger...

Har brukt Alfas Arnt to ganger, og Åtoftens Walit en gang.Nå er det Aurelio som er pappa'n.
Ang å registrere pintoer, så vet nok de mange at Devita finnes:-)
Dere kan kanskje begynne med å kontakte Starum å høre etter hvem de har i sine systemer?

Re: Avl - farger...

Det er nok kanskje en mulighet...
men synes det er kjekt å samle mest mulig
på sidene våre uansett... :-)
De har i alle fall ikke bilder og hva hesten blir brukt til... :-)

Flotte hingster du har brukt...
Lykke til!

BK :-)