Return to Website

Norsk Pintoforenings Forum.

Her kan vi snakke om alt som har Pintohester å gjøre, både eiere og de som er int. i disse, bli kjent, dele morsomme historier og ellers ta opp emner som interesserer oss alle. Det er kun vi selv som setter begrensningene. Så  la oss bruke forumet vårt aktivt !

Her vil alle meldinger om foreningens aktiviteter, utgivelse av Pinto Posten, forhåndsvarsling av nettmøter osv. bli lagt ut, så stikk innom hver dag!!

Forumet har nå fått vårt eget navn, og ett annet tema, i fall dere var lei det gamle?

Styret har nå endelig tilgang til forumet, og dersom du finner upassende innlegg, si ifra!

Vi vil da raskest mulig fjerne disse.

Håper det blir mer fart her!

 

Norsk Pintoforenings Forum.
Start a New Topic 
Author
Comment
Sjå her...

Hva om vi som har hester med avlsgodkjennelse og fullstamma hester osv, prisa hestene høyere og gikk skikkelig tydelig fram med at: dette er en lovlig hest og evnt føll blir meir verdt, ved evnt salg...??!
Slik vil en kanskje klare å snu litt av holdningen som går igjen blant mange: får jo like mye for en ulovlig avla hest, så korfor gjer det lovlig...???
Det er nokmange som ikke vet hvordan det egentlig skal være heller...

Hva mener dere vi kan gjøre??

BL :-)

Re: Sjå her...

Pintoer med rødt pass går vel for høyere summer enn Pintoer med ikke rødt pass vel?
Et godkjent Pintoføll ligger vel på en pris rundt 45.000,-. Gjør det ikke det?
Skal vel mye til at et ikke godkjent føll kommer opp i den summen.

I fare for å kanskje bli sett ned på nå... Jeg har ei Varmblodstraver hoppe som venter føll med Gamblers Blackmale rundt disse dager.
Veit ikke om alle her er klar over det, men dette er ingen ulovlig bedekning da Blackmale er godkjent for bruk på Varmblodstravere. Føllet får rødt pass fra Norsk Hestesenter.
Selvom jeg har betalt like mye for bedekning, og skal betale like mye for føllavgift som noen med f.eks ei renraset Painthoppe, kommer ikke jeg til å få like mye for mitt føll som de med Painthoppa.

Mvh
Linda

Re: Re: Sjå her...

Hei.

Pintoføll med stamme,går helt klart for høyere pris enn de uten. Men forskjellen burde være enda mer markert.
At du får like mye for ett føll med 50% traverstamme, betviler jeg. Iallefall ville aldri jeg betalt det samme, derom ingen tvil. Ett avkom etter Blackm. og en painthoppe ville i mine øyne hatt dobbel verdi av ditt. Sorry.
At NHS gir ut pass til slike avkom er helt nytt for meg, derimot vet jeg at de ikke kan nekte at disse registreres i USA som breedingstock.
Slik jeg kjenner NHS innad, tror jeg - (dersom det medfører riktighet at det har blitt slik)- slett ikke de passene skrives ut med noe smil rundt munnen akkurat.

Som du sikkert er inneforstått med, har NPF hele veien tatt avstand fra å blande inn travblod i ridehestavl. Vi har tidligere hatt en lang & delhvis stygg diskusjon rundt dette på ymse forum, uten at mitt syn på saken har flyttet seg en millimeter.

Mvh, Vigdis

Re: Sjå her...

Heihei.

Det er jo det jeg selv skriver, at jeg ikke får like mye for mitt føll med 50% travstamme.

Det stemmer at NHS gir ut rødt pass til disse hestene, eller så hadde jeg ikke skrevet det.
At det ikke blir gjort med et smil om munnen får så være, har de krav på rødt pass så må de få det samme hva enkelte personer mener.

Jeg er veldig klar over at NPF ikke er for å blande inn traver, det var derfor jeg også skrev "i fare for å bli sett ned på" ;)
Men jeg støtter meg på at jeg ikke har gjort noe ulovlig, for hvis det ikke hadde vært lovlig ville jeg absolutt ikke gjort det!

Mvh
Linda

Re: Sjå her...

Nei, siden da tydeligvis det er lov innen paint,
hvilket jeg ikke ante, har du jo ikke gjort noe galt... :-)
men det jeg mente da jeg startet denne tråden,
var at folk som annonserer hester med avlstillatelse,
burde kanskje gå ut og si det tydelig i annonsen...
Slik at folk som ikke er klar over at ikke en kan avle i hytt og pine, og alt er lov, kan bli klar over at der er forskjell på disse hestene selv om fargen er lik...
Hvis alle hadde gjort det klart,
ville kanskje flere gått over til lovlig avl...??

Re: Sjå her...

Hei Linda.

Jeg ser ikke ned på folk med en annen mening enn meg,
men forbeholder retten til å ha min egen.
Beklager, jeg slurvet da jeg leste innleget, og det beklager jeg.
Men- det er klart, og beklager at jeg bringer det på bane, men selv om du har betalt det samme som andre er det en billig snarvei å avle på varmblodstraverhopper. Det finnes så utrolig mange av dem, skadet, men allikevel greie nok til å bære frem ett føll så man kan ofte få dem gratis. Sto to stk. på hestemarked sist uke.

Det er klart, siden jeg selv har drevet frem to hingster til kåring så burde jeg se mer egoistisk på dette, og dernest gå for slik avl for å tjene penger.

Men- skal man tenke kvalitet, kan man ikke tenke kvantitet, men ta tiden til hjelp.
Så får man heller miste de i våre regler ulovlige avkommene.
Akkurat denne omtalte hingsten er kåret for pintoavl som "Am.pinto", og medlem av Ptha.Regelverket der sier at slike avkom er breedingstock, så greit- kanskje ble NHS nødt til å bite i det sure eplet.
Det beriker uansett ikke Norsk avl, og personelig synes jeg det er trist fordi markedet vårt er så lite. Det ødelegger foredlingen slik jeg ser det.
Prøv å driv frem en hingst av denne typen, og se hva slags holdning du vil møte da...

Nok om det! Mange flotte grunnbokhopper har slik bakgrunn, og målet her er å blande inn ridehestblod for optimalt resultat, - på sikt, for avl tar tid!

Det som er usigelig trist er at bakgrunnen for kjøp av disse ofte er løgner om lovet registrering som ikke er mulig, og folk blir lurt trill rundt.

Hva vi kan stille opp med her, er vanskelig å si fordi dagens lovverk ikke beskytter kundemassene godt nok. Informajon mangler, og svarene er for sprikende til at noen er sikre på hva som gjelder.
Det blir igrunn forbrukersaker dette her?
Det vi hittil gjør, er iallefall ikke godt nok, selv om det rapporteres og ringes.

Taperen er dessverre hingsteeiere, som bruker hundretusener på å drive frem gutta til kåring.
Etter 3-5 års blod, svette & tårer tar uregistrerte og/eller ukåra hingster hopper fra de individene Norsk avl ønsker at vi skal bruke, og som er godkjent for formålet...?

Det er klart man blir arg! Det er helst disse avkom det siktes til Linda, og jeg håper du også kan se noen av mine argumenter i resten av innlegget her?
Det er ikke slik at hingsteeiere i NPF har "vunnet" på å holde sin mening om kvalitet i avl, derimot tapt en hel haug med kroner.
Vet ikke hva de andre hingsteeierne har opplevd, men jeg personelig kunne tjent FETT i de årene jeg holdt hingst, om jeg iKKe hadde styrt unna all slik avl.
Men jeg styrte unna, og har stolheten i behold. For meg er en "ren sti" viktigere i en sammenheng som denne, der avkommene er så utrolig viktig for fremtiden til avl av pintohester i Norge.En hest lever tross alt i 20-30 år, og kan gjøre mye på den tiden...

Dette ble litt mye, men håper noen fortsatt gidder å lese.*ler*

Ønsker alle en riktig flott 17 mai lørdag!

Mvh, Vigdis

Re: Sjå her...

Hm....Dette med pris syns jeg er meget vanskelig. Queen Gipsy pinto sportsponni venter føll med Duke i slutten av mai. Gipsy har norsk pass + at hun fikk pass fra pintoforeningen i juni 05 når det var ustilling på Starum.Vi har ingen aning om hennes forfedre. Hun er registrert i rytterforbundet også. Hva kan man evnt ta for dette føllet. Håper og tro at det vil bli en katogori I ponni.
Kan noen fortelle meg hvordan jeg finner ut ca mkh?
Wenche

Re: Sjå her...

hvilken farge er det på det norske passet?
hvitt??
det er jo en fullt lovlig bedekking,
og føllet er et steg nærmere full stamme...
Kanskje legge de ca 400,- i å teste for homozygot TT-gen?
enda mer verdt da vel...?
jeg har ikke greie på priser innen sportsponnier,
men ridehestføll ligger jo på 30-50tusen...

Re: Sjå her...

Gipsy får en B1 fole.
Jeg tok 35.000.- for mitt første B1 hoppeavkom,
men det var hest da. Prisforskjellen mellom ponni og hest vet jeg lite om.
Sikkert "kjempenuttelig" uansett!
(skrev myrsnipa...)

Vigdis

Re: Sjå her...

Viktig å huske foresten. Ett hingsteavkom i B1 bok har ingen avlsverdi, s¨å en hoppe vil jo være verd mye mer i avlssammenheng.

V.

Re: Sjå her...

Vigdis: Klart du har rett til å ha din egen mening :) Det er klart. Det har jeg også det :)

Hvorfor er det en billig snarvei å avle på Varmblodstraverhopper? Man kan da finne Varmblodstraverhingster til ca samme pris som Blackmale.
Det er veldig mange travere ja.
Veit ikke helt om jeg skjønner hvor du vil hen, men jeg er hvertfall ikke sånn at jeg bare setter føll på enhver hoppe asså. Hoppa jeg har bedekt med Blackmale er ei flott hoppe, både i eksteriør og gemytt. Hun har nok ikke helt den optimale "traver-ryggen", da hun er ganske kort i forhold til det traveren burde være. Så hun er vel bygningsmessig(da tenker jeg mest på ryggen) mere egnet som ridehest.
Har også ei annen Varmblodsraverhoppe, men hun har jeg ikke tenkt på å bedekke engang da jeg ikke synes hun har et bra nok eksteriør.
Så jeg kan ihvertfall se feil på mine egne hester, og jeg bedekker ikke bare for å bedekke.

Hvorfor mener du at disse avkommene ødelegger for dere i NPF?

Ja, flere grunnbokhopper har traveravstamning. Men det er greit eller? Siden man ikke har et ordentlig bevis siden de var papirløse?

Bakgrunn for kjøp av hva?
Grunnbokhoppene eller slike avkom som jeg venter?

Jeg skjønner veldig godt at det er ergelig for eiere av kårede hingster når hoppeeiere velger å bruke ukårede hingster isteden. Og ikke minst er det ergelig at eiere av ukårede hingster velger å bruke de i avl.
Utrolig synd at noen gjør dette når det faktisk finnes et lovverk for avl.
Men jeg er ikke en av disse. Selvom jeg får en hingst, vil ikke det si at jeg tar imot hopper til han fordè.

Mvh
Linda

Re: Sjå her...

Linda :Sitat "Man kan da finne Varmblodstraverhingster til ca samme pris som Blackmale. " Nettopp, og her ligger hele poenget. DiSSe hingstene er kåret for avl på travere, og hestene er bygget for nettopp dette.
Steget har absolutt ingenting i ridehestavl å gjøre. Som hobbyhest fungerer det sikkert, og når det gjelder stock, kan de bli greie nok til sitt formål.

Det er helt unødvendig for meg på ett forum fullt av folk som ønsker å foredle pinoavlen i Norge å underbygge dette.

Traverblodet i grunnbokhoppene blir for hvert ledd avlet bort, med gode typer ridehestblod- og slik har man en fullverdi ridehest innen de 3 generasjonsledd har passert.
Det er altså ikke okey, men vi avler det vekk, hingsteavkom har ingen avlsverdi, mens hoppene stiger en grad for hver generasjon.

Vi avler det altså BORT, mens du avler det INN- og ergo er vi vel ganske på kolisjonskurs?
Derfor mener jeg slike avkom bidrar til å foringe avlen.

Jeg vet også at de aller fleste norske dommere er enig med meg her, og har ikke snakket med noen som ikke deler den oppfatningen av utdanna dommere, og avlsledere i hverken inn eller utland.

Har ikke tenkt å åpne travdebatten igjen. Mine synspunkt er videnkjent, så det er bare å lese hva jeg tidligere har sagt om saken.


Mvh, Vigdis Hurra for 17 mai!

Re: Sjå her...

Eg synes at alle som avler og får et hingsteføll uten sjans til å bli kåra, enten pga manglende avstamming eller andre grunner, burde vært voksne nok til å tatt ansvaret det er å kastrere den, slik at ulovlig avl ikke kan skje...
En ville nok ikkje avla sjøl, men det vil kanskje en framtidig eier gjer...?
å hva er vitsen med å ha den som hingst hvis den ikke kan avles på...?? :-)

Hurra dor 17.mai...!

Re: Sjå her...

Vigdis: Men da er det jo fint at jeg bare er ute etter en ålreit hest på hobbybasis da.

Ved å avle videre på avkommet etter mi hoppe, og avkommet etter den igjen osv..., vil man jo også etterhvert avle vekk traverdelen.
Men jeg har ingen planer om å avle på denne hesten.

Greit nok at mange mener at å blande traver med Paint er feil, men JEG ser ikke helt problemet sålenge individene blir fine brukshester, ikke får misdannelser eller et kokko lynne.
Men hvis det var kjent at blanding med traver og ridehest skapte hester med defekter, så ville da jeg fått et annet syn på saken.
Avl er et sjansespill uansett. Og spesielt på hester man ikke nødvendigvis veit bakgrunnen til(grunnbokhoppene).

Jeg synes det blir for svakt å si at traver-steget ikke har noe i ridehestavl å gjøre. Er steget det som er avgjørende?
Og alle raser er vel avlet for sitt formål.
F.eks Araberen blir avlet med veldig flatt "show-kryss". Men denne rasen blir blandet med mange forskjellige raser, som igjen er avlet til et annet formål enn Araberen og er annerledes bygningsmessig.

Jeg skriver ikke dette for å forandre noens mening, og det kan sikkert virke som traveren står mitt hjerte nær, men det gjør den egentlig ikke ;) Det er individene jeg forelsker meg i, ikke rasen. Selvom jeg jo har raser jeg snur meg litt ekstra etter, Pintoen er en av dem(selvom det egentlig ikke er en rase da;)).

Ha en fin 17.mai alle sammen!

Mvh
Linda

Re: Sjå her...

Angående avlsbøkene regner jeg med at mitt kommende føll etter Duke, under min engelske fullblodshoppe blir fullstammet? Om jeg ikke har misforstått noe.

Re: Sjå her...

Stall Vinga.
ja, avkom etter din fullblods og Duke er fullstammet og går i avlsbok A.

Vigdis

Re: Sjå her...

Linda.
Som jeg skrev, så ser jeg det ikke som nødvendig å utdype det nærmere.
Travsteget har ganske mye å si, men med en paint- som brukshest og sikkert westernridning har det tross alt mindre betydning.

Når man avler, og stiller ut hester ønsker man å avle i den retning ridehestavlen ønsker det. Selvfølgelig også optimalt oppimot hva dommerene ønsker også, slik at man får maksimalt av karakterer og dernest når målet innen avl. Da betyr steget, og bevegelsene alt! Mener å ha bakgrunn for å ha truffet riktig på den måten, og er stolt av det arbeide jeg har lagt ned.

Som brukshest Linda, nå- etter alle disse årene, ville jeg nok heller ha plukket meg en stø gammel fjordhest for min del.
Det var der jeg begynte for mange,mange år siden. *ler* Kos deg med hesten din du!

Mvh, Vigdis

Re: Sjå her...

Vil mitt føll etter Albano og den Hollanske varmblodshoppen min (registrert Norsk varmblods ridehest) bli fullstammet?

Blir føllet mitt fullstammet??

Vigdis!! Vil føllet mitt etter Albano og den Hollanske varmblodshoppen min bli fullstammet? Hoppen min er registrert Norsk varmblods ridehest, og er godkjent til avl.

Re: Blir føllet mitt fullstammet??

Hei.;-)

Føllet etter en NV registrert hoppe blir fullstammet, med mindre hoppa de mangler noen ledd i avstamning-
noe jeg regner med at hun ikke gjør ettersom hun er reg. NV.Føllet registreres som pinto.

Mvh, Vigdis