Return to Website

Norsk Pintoforenings Forum.

Her kan vi snakke om alt som har Pintohester å gjøre, både eiere og de som er int. i disse, bli kjent, dele morsomme historier og ellers ta opp emner som interesserer oss alle. Det er kun vi selv som setter begrensningene. Så  la oss bruke forumet vårt aktivt !

Her vil alle meldinger om foreningens aktiviteter, utgivelse av Pinto Posten, forhåndsvarsling av nettmøter osv. bli lagt ut, så stikk innom hver dag!!

Forumet har nå fått vårt eget navn, og ett annet tema, i fall dere var lei det gamle?

Styret har nå endelig tilgang til forumet, og dersom du finner upassende innlegg, si ifra!

Vi vil da raskest mulig fjerne disse.

Håper det blir mer fart her!

 

Norsk Pintoforenings Forum.
Start a New Topic 
Author
Comment
Hjelp...

Hei!

Jeg har en pinto hoppe som jeg planlegger å avle på, hun er kåret i DV og dansk pinto og har rødt pass.
Hun er registrert i ZfdP og i norsk varmblod som pinto, kunne ikke registreres som NV fordi hun mangler et ledd i stamtavla også har jeg ikke bevis på at hennes far har godkjent bruks/rideprøve (?).
Hun er ikke registrert noen plass som avls hest her i Norge,men har et registrert føll i Danmark, må jeg registrere henne som avl hest noen plass før jeg avler på henne og så lurer jeg på hvilke hingster jeg har lov å bruke viss jeg i det hele tatt har lov å avle på henne..
Håper noen kan hjelpe en første gangs avler...

Re: Hjelp...

Hei.

For meg høres det ut som om du har en B2 hoppe, der altså hesten har 2 ledd i stamme og derfor vil gi fullstamma føll.
Har du importpapirer og pass fra DK?
Dersom du har det, hvem er far- og har du kontaktet foreningen/stedet der hoppa først var registrert. Du skriver rødt pass- fra hvor? (ZfdP)?

Dersom fars ledd er notert i ett pass fra ZfdP MÅ far være kåret for avl, elelrs ville aldri leddet vært nedtegnet. Det gies ikke ut pass med navn på hingster som ikke er godkjent fra ZfdP.

Over til avl: Dersom det er slik jeg tror gjør du følgende. Bedekk hoppa med den pintohingsten du ønsker å bruke av de som er kåra. Lever bedekninsseddel, og send inn passet rekomandert til NHS, sammen med importpapirer på hesten.

Du vil få beskjed om å ta DNA av mor, når føllet er født for å registere føllet videre. Føllet blir registrert som pinto uansett om det kommer flekkete eller ikke.

Regner med på bakgrunn av kåring i DV at avlsleddene som er nedtegnet er i orden, og tror derfor du kan forvente ett fullstamma avkom. (tre ledd i stamme)

Men jeg kan jo ta feil, for jeg har ikke sett papirene.
Er du medlem av NPF hjelper vi deg gjerne med videre spørsmål, så ta bare kontakt privat.

MVh, Vigdis

Re: Hjelp...

hei linn karin!
Fin hest du har...!
Husker bare Prins frå Tveit eg...